In de eerste maand waarin gebruikers moeten betalen heeft Apple Music 6,5 miljoen abonnees. Daarmee lijkt de streamingmuziekdienst van de iPhone-maker een geduchte concurrent voor marktleider Spotify.

Het is druk op de markt voor streamingmuziek. Tientallen aanbieders vechten om de gunst van de moderne muziekliefhebber, die wil betalen voor toegang tot een online bibliotheek van miljoenen liedjes.

Bekendste speler is Spotify, dat sinds 2008 aan de weg timmert en tot nu toe de meeste betalende abonnees heeft: ruim 20 miljoen. De Zweedse startup heeft in de loop der jaren de concurrenten als paddenstoelen uit de grond zien schieten. Het Franse Deezer, Google, Rhapsody, Rdio, Tidal en zelfs supermarktketen Aldi bieden een vergelijkbare dienst aan: voor ongeveer een tientje per maand krijg je toegang tot meer dan 30 miljoen liedjes.

Apple Music

Afgelopen zomer mengde Apple zich ook in de strijd. Het downloaden van losse liedjes via iTunes boet aan populariteit in, dus legde het techconcern vorig jaar 2,2 miljard euro op tafel voor koptelefoonmaker Beats. De streamingdienst van Beats werd omgekat tot Apple-product en eind juni opnieuw gelanceerd.

Voor 9,99 euro per maand krijgen gebruikers toegang tot ruim 30 miljoen liedjes. In tegenstelling tot Spotify en Deezer is er geen gratis variant met reclame, wel mogen gebruikers Apple’s muziekdienst de eerste drie maanden gratis gebruiken.

Het is nu oktober, vier maanden na de lancering van Apple Music, dus de gratis proefperiode is voorbij. Hoeveel mensen heeft Apple weten te verleiden om de portemonnee te trekken voor de muziekdienst? Topman Tim Cook gaf dinsdag bij een technologieconferentie in het Californische Laguna Beach het verlossende antwoord.

Geduchte concurrent Spotify

Apple Music heeft 6,5 miljoen betalende gebruikers, aldus Cook. Nog eens 8,5 miljoen maken gebruik van het gratis proefabonnement. "Een succesvol debuut", aldus de topman.

Daarin heeft Cook gelijk. Met 6,5 miljoen betalende gebruikers heeft Apple Music na vier maanden evenveel abonnees als Spotify na 4,5 jaar, zoals te zien is in de onderstaande grafiek.

(klik voor vergroting)

spotify apple music grafiek

Nu is die vergelijking niet helemaal eerlijk. Spotify heeft het pad geëffend voor de concurrentie. Mensen zijn inmiddels vertrouwd met het streamen van muziek en daar profiteert Apple van. Ook is Apple Music standaard geïnstalleerd op naar schatting ruim 250 miljoen iOS-apparaten, waardoor veel mensen in aanraking komen met de muziekdienst.

Aan de andere kant is de 6,5 miljoen abonnees voor Apple's dienst mogelijk iets vertekend. Oktober is de eerste maand waarin gebruikers moeten betalen. Het kan zijn dat sommigen simpelweg zijn vergeten om hun abonnement voor die tijd op te zeggen.

Interessant zal zijn of Apple Music de komende maanden door kan stoten. De techreus heeft flink reclame gemaakt voor de muziekdienst -- dat mag ook wel met meer dan 200 miljard dollar aan contanten op de bank. Bovendien werkt Apple aan een Android-app, waarmee het aantal potentiële gebruikers wordt verveelvoudigd.

Twee reuzen, veel kleintjes

Hoe dan ook, Apple en Spotify lijken de komende jaren de dienst uit te gaan maken. Zoals bij veel internetdiensten blijven er uiteindelijk één of twee grote spelers over. Apple, met enorm budget en trouwe schare fans, en Spotify,  dat grote muzieklabels als aandeelhouder heeft, hebben daarvoor op dit moment de beste papieren.

Hoe zit het met de directe concurrenten? Het Franse Deezer kan zich op papier meten met Apple, met 6,3 miljoen betalende gebruikers. Maar uit de prospectus voor de beursgang blijkt dat de helft daarvan in de afgelopen maand geen liedjes heeft afgespeeld. Dat zijn mensen die Deezer gratis bij hun telefoonabonnement hebben gekregen en de app klaarblijkelijk niet weten te vinden op hun smartphone.

Tidal, de streamingdienst van rapper Jay Z, heeft een half jaar na de lancering inmiddels 1 miljoen betalende gebruikers. Maar de zaken gaan bepaald niet vlekkeloos voor de muziekdienst van de 45-jarige artiest. De directie van Tidal is al meerdere keren van samenstelling gewijzigd. Volgens de site Variety aast Jay Z op een samenwerking met Samsung. Mogelijk wil hij Tidal zelfs verkopen aan de Zuid-Koreanen.

Het Amerikaanse Rhapsody, dat achter de streamingdienst van Aldi zit, heeft 3 miljoen betalende gebruikers, meldde het bedrijf in juli van dit jaar. Een behoorlijk aantal, maar Rhapsody groeit een stuk minder hard dan Spotify. Waar de Zweden sinds de zomer van 2014 vijf miljoen verse abonnees konden verwelkomen, bleef Rhapsody steken op een miljoen nieuwe leden.

En Google? Dat weigert om cijfers te geven voor hun streamingmuziekservice, Google Play Music. Meestal is dat een teken dat het niet om indrukwekkende aantallen gaat.

Oops! We could not locate your form.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl